TVANGSSALG AV EIENDOMMER fortsettelse.

Jeg har skrive litt on at departementene vet ikke, eller lukker øynene for det som skjer ute i kommunene.

Hvordan aktører i departementene, kommunene, finansnæring og rettssystemet vet ikke alltid hva den andre gjør.
Det finnes ikke noen samkjørte spilleregler og det ser ut til at alle gjør som de vil.

Jeg har kontaktet Husbanken, som er den en kan støtte seg til om du står i fare for å miste huset. Og jeg fikk ett meget hyggelig og oppklarende svar fra disse.

Husbanken skal være den som skal hjelpe de som ikke har eller har vanskeligheter med å få lån i vanlig bank inn på boligmarkedet. Og etter mitt inntrykk hadde de greie klare retningslinjer over den delen de forvalter.

Men igjen så ser vi at Storting og Regjering gjør ting halvveis.  Som vedkommende i Husbanken sa at det var ikke alle kommuner som hadde ordning med Startlån og refinansiering.  Det var kommuner som søkte Husbanken om små beløp og de som ikke søkte i det hele tatt.
Hvorfor  setter da ikke departementet krav til at kommunene skal ha en god boligsosial politikk??

Det ligger også ett faremoment hos de kommunene som har denne ordningen. Det er at det er kommunene som selv avgjør hvem som skal prioriteres.
Faren er da at har du kommet dårlig ut med saksbehandleren, sagt noe i frustrasjon som vedkommende har tatt ille opp, så risikerer du faktisk og få avslag.

Husbanken har ett system som skal fange opp dette, med at kommunene sender inn rapporter.
Men etter min mening så er ikke dette rapporteringssystemet godt nok.

Men iallfall så hadde Husbanken hatt midler til å gi alle kommuner som hadde søkt det beløpet som hadde blitt søkt om.

Hvem har da ansvaret???  Slik jeg ser det er det politikere, det er de som lager lover og regler.

Kan det være så vanskelig for Stortinget å vedta en lov at hver enkelt kommune i Norge skulle følge en boligsosial politisk linje.
De må vel klare å sette noen få linjer på ett vedtak at alle kommuner skal kunne tilby startlån og refinansiering til vanskelig stilte.
Selv jeg som ikke er noen superflink til å skrive skulle kunne få ført på dette.

Og så får heller også Regjeringen øke bevilgningen til Husbanken da, jeg blir litt frustrert og sier bare herregud kan det være så vanskelig. Kutt ut ett par milliarder i støtte til korrupte statssjefer og bruk de pengene på en sosial bolig-politikk.

Dette får være alt for idag. Jeg skal bruke litt resten av dagen med å finne ut hvordan finansnæringen og Nav er med på denne korrupsjonen.

Har dere andre erfaringer eller opplysninger vil jeg gjerne høre opp dette.

Hilsen Gamlemor i skogen




Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Bloggverdenen